Friday, March 16, 2012

♥ Jelajah Sabah - Gua Madai ♥

Peta ke Gua Madai..


Gua Madai nie terletak kira-kira 81km dari Tawau... Ianya berada di daerah Kunak... Difahamkan Gua Madai nie merupakan antara lokasi terkenal yang mengeluarkan sarang burung... Nak masuk ke gua nie kene bayar RM10...

Sebenarnya aku & suami tak budget pun nak menerokai gua nie... Tapi alang2 dah sampai tue kan terjah jew la... Bagi anda yang nak datang ke sini pastikan anda memakai pakaian & kasut yang sesuai... Jangan lupa bawa air juga...

Aku ngn suami nie langsung x prepare apa2.. Bayangkanlah kami mendaki bukit & masuk ke dalam gua pun pakai pakaian & kasut yang tidak sesuai... Jangan tiru sikap kami nie..hihihi
 ..

Anda perlu melalui kawasan perumahan penduduk sekitar Gua Madai...

Anda perlu mendaki anak tangga yang curam & licin sebelum sampai ke Gua Madai...



Gambar 1 & 4 : Permandangan Gua Madai..
Gambar 2 & 3 : Permandangan di dalam Gua Madai..

Sebenarnya aku agak takut gak masuk gua nie...hihihi..


Alhamdulillah.. Misi menerjah Gua Madai berjaya...
 Baiklah, jom kita baca sedikit mitos tentang Gua Madai nie...
Gua Madai ini merupakan hadiah daripada payau emas kepada seorang pemburu yang memburu hati payau untuk memenuhi kehendak isterinya yang mengidamkannya. Menurut ceritanya, si pemburu ini bukanlah orang kebanyakan tetapi seorang Raja yang mempunyai kerajaan di atas Bukit Sejuk yang istananya diperbuat dari kayu belian. Beliau keluar memburu 7 hari 7 malam lamanya sebelum berjaya menangkap payau emas.
Sebelum menyembelih payau tersebut, tiba-tiba payau emas itu berkata-kata dengan merayu agar dia dilepaskan. Sebagai ganjarannya, payau emas itu akan memberi harta yang tidak akan habis turun temurun. Harta yang dimaksudkan itu adalah sarang burung yang berada di gua sekitar Kunak termasuk Gua Madai dan sehingga ke hari ini telah dinikmati hasilnya berpuluh keturunan.

No comments:

Post a Comment